Matematik
Matematik Anabilim Dalı Programının Amacı
Matematik yüksek lisans programımızın temel amacı, öğrencilere ileri düzeyde matematiksel bilgi ve beceriler kazandırmak, onların analitik düşünme yeteneklerini geliştirmek ve belirli bir matematiksel alanda uzmanlaşmalarını sağlamaktır. Programımız, öğrencilere hem teorik hem de uygulamalı matematikte derinlemesine bir anlayış sunar ve genellikle araştırma, eğitim veya endüstride kariyer yapmak isteyenler için bir temel oluşturur. Ayrıca, matematik yüksek lisansı, doktora çalışmaları için de gerekli bir adım olabilir. Programımızın hedefleri arasında bağımsız araştırma yapabilme yeteneği kazandırmak, bilimsel makale yazma ve sunma becerilerini geliştirmek de bulunur.
Matematik doktora programımızın temel amacı, öğrencilere seçtikleri alanda bağımsız araştırma yapabilme, yeni bilgi üretebilme ve bu bilgiyi bilim dünyasına katkı sağlayacak şekilde sunabilme yeteneği kazandırmaktır. Doktora sürecinde öğrenciler, alanlarında derinlemesine uzmanlık geliştirir, özgün araştırma yaparak yeni bulgular ortaya koyar ve bu bulguları akademik yayınlar, tezler veya konferans sunumları yoluyla paylaşır. Programımızın amacı aynı zamanda, öğrencilere kritik düşünme, problem çözme, ileri düzeyde analiz yapma ve teorik bilgiyi uygulamaya dönüştürebilme yeteneklerini kazandırmaktır. Doktora derecesi genellikle akademik kariyer hedefleyenler için gereklidir, ancak aynı zamanda endüstri, hükümet veya diğer profesyonel alanlarda da uzmanlık gerektiren pozisyonlara ulaşmada önemli bir adım olabilir.
Programın Kapsamı
Matematik yüksek lisans programımızın kapsamı, öğrencilere hem teorik hem de uygulamalı matematikte ileri düzey bilgi ve beceriler kazandırmayı hedefleyen çeşitli dersleri, projeleri ve araştırma faaliyetlerini içerir. Programımız genellikle aşağıdaki unsurları kapsar:
1. Temel ve İleri Düzey Dersler: - Cebir: Grup teorisi, halkalar, cisimler ve modüller gibi konuları içerebilir. - Analiz: Reel analiz, kompleks analiz, fonksiyonel analiz gibi alanları kapsar. - Geometri: Diferansiyel geometri, Kompleks Manifoldlar, Altmanifoldlar, Eğriler ve Yüzeyler
Teorisi gibi konuları içerebilir. - Topoloji: Cebirsel topoloji, Yapısal ve Algoritmik Çizgeler Teorisi, Topolojik Kombinatorik gibi
dersleri içerir. - Uygulamalı Matematik: Kısmi diferansiyel denklemler, sayısal analiz, optimizasyon gibi
uygulamaya yönelik konuları içerir.
2. Seçmeli Dersler: Öğrencilerin ilgi alanlarına göre seçebileceği, olasılık teorisi, istatistik, matematiksel modelleme, oyun teorisi, kriptografi, finansal matematik gibi konuları içeren derslerdir.
3. Araştırma Projesi veya Tez: Programın önemli bir parçası olan bu aşama, öğrencilerin belirli bir matematiksel problem üzerinde bağımsız araştırma yapmasını ve sonuçlarını bir tez veya proje raporu şeklinde sunmasını gerektirir.
4. Seminerler ve Çalıştaylar: Öğrencilerin kendi araştırmalarını sunmaları, diğer araştırmacıların çalışmalarını dinlemeleri ve bilimsel tartışmalara katılmaları beklenir.
5. Akademik Yazım ve Sunum Becerileri: Bilimsel makale yazma, tez hazırlama ve konferans sunumu yapma gibi akademik iletişim becerilerinin geliştirilmesi. Matematik yüksek lisans programımız, öğrencilere belirli bir alanda uzmanlaşma imkânı sunarken, aynı zamanda geniş bir matematiksel altyapı sağlayarak farklı alanlarda da esneklik kazandırır. Matematik doktora programımız, öğrencilere ileri düzeyde teorik ve uygulamalı matematik bilgisi kazandırmayı ve onları bağımsız araştırma yapabilecek yetkinliğe ulaştırmayı hedefleyen kapsamlı bir eğitim sürecidir. Programımızın kapsamı şu unsurları içerir: 1. İleri Düzey Dersler ve Seminerler: - Doktora öğrencileri, yüksek lisans düzeyinde alınan derslerin ötesine geçerek, daha spesifik ve ileri
düzey konuları kapsayan dersler alır. Bu dersler, öğrencinin araştırma yapmayı planladığı alana yönelik olabilir.
- Seminerler, öğrencilerin araştırma yöntemleri, yeni gelişmeler ve literatürdeki önemli çalışmalar
hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlar. Öğrenciler genellikle kendi araştırma konuları üzerinde sunumlar yaparlar.
2. Alan Yeterlilik Sınavı:
- Doktora programımız, öğrencilerin matematiksel bilgi birikimini ve araştırma yapma yeteneğini
değerlendiren bir yeterlilik sınavı içerir. Bu sınav, öğrencilerin doktora tezine başlamadan önce, seçtikleri alanda yeterli düzeyde bilgiye sahip olduklarını kanıtlamalarını sağlar.
3. Araştırma ve Tez Çalışması: - Programımızın en önemli kısmı, öğrencilerin belirli bir matematiksel problem veya teori üzerinde
özgün ve yenilikçi bir araştırma yapmasıdır. Bu araştırma genellikle birkaç yıl süren bir süreçtir ve öğrencilerin danışmanlarıyla yakın işbirliği içinde yürütülür. - Araştırmanın sonucunda öğrenci, önemli bir bilimsel katkı içeren bir doktora tezi yazar. Bu tez, jüri
üyeleri önünde savunulur. 4. Bilimsel Yayınlar ve Konferans Katılımları: - Doktora öğrencileri, araştırmalarını ulusal ve uluslararası dergilerde yayımlayarak akademik
topluluğa sunar. Ayrıca, ulusal ve uluslararası konferanslara katılarak araştırmalarını sunar ve alanındaki diğer bilim insanlarıyla iletişim kurar.
5. Özelleşme ve Disiplinler arası Çalışmalar: - Matematik doktora programımızın genellikle belirli bir alanda (örneğin, cebir, analiz, topoloji,
olasılık teorisi) derinlemesine uzmanlaşma sağlar. Ayrıca, öğrenciler başka bilim dallarıyla (örneğin, fizik, ekonomi, bilgisayar mühendisliği) entegre çalışmalar yaparak disiplinler arası araştırmalara da yönelebilir.
Matematik doktora programımızın, öğrencilere geniş ve derin bir matematiksel bilgi temeli sağlamakla birlikte, onları araştırma dünyasında bağımsız ve yenilikçi bir şekilde çalışmaya hazırlamayı amaçlar. Programımızın sonunda, öğrencilerin seçtikleri alanda uluslararası düzeyde tanınan bir uzman olmaları hedeflenir
Programın Açılma Gerekçesi
Matematik yüksek lisans programımıza katılma motivasyonu ve gerekçeleri, bireylerin kariyer hedefleri, akademik ilgileri ve kişisel gelişimlerine bağlı olarak çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir. Matematik yüksek lisans programımıza katılmanın başlıca gerekçeleri ve motivasyonları:
1. Akademik Derinleşme ve Uzmanlaşma: - Lisans düzeyinde elde edilen matematik bilgisi, genellikle geniş bir yelpazeye yayılır. Yüksek lisans
programı, belirli bir alanda derinlemesine bilgi ve beceri kazanmak isteyenler için bir fırsattır. Özellikle cebir, analiz veya uygulamalı matematik gibi özellikli alanlarda uzmanlaşmak isteyenler için bu program idealdir.
2. Araştırma Becerilerini Geliştirme: - Matematik yüksek lisans programımız, öğrencilere araştırma yapma, problem çözme, veri analizi ve
matematiksel modelleme gibi ileri düzey beceriler kazandırır. Bu beceriler, öğrencilerin bağımsız araştırma yapabilme kapasitelerini artırır ve onları doktora programlarına veya araştırma odaklı kariyerlere hazırlar.
3. Kariyer Gelişimi: - Yüksek lisans derecesi, hem akademik dünyada hem de endüstride kariyer fırsatlarını genişletir. İleri
matematik bilgisi ve analitik yetenekler, finans, yazılım geliştirme, mühendislik, istatistik ve eğitim gibi çeşitli alanlarda talep görmektedir. Bu nedenle, yüksek lisans derecesi, bireylerin kariyerlerinde ilerleme sağlamalarına yardımcı olabilir.
4. Akademik Kariyer Hedefleri: - Akademik kariyer hedefleyen bireyler için yüksek lisans programımız, doktora çalışmalarına geçiş
yapmak adına gerekli bir adımdır. Yüksek lisans sürecinde kazanılan bilgi ve araştırma deneyimi, doktora programlarına başvuruda avantaj sağlar.
5. Bilimsel Merak ve İlgiler: - Matematiksel problemlere duyulan ilgi, soyut düşünceye ve bilimsel meraka sahip olanlar için
yüksek lisans programını çekici hale getirir. Programımız, öğrencilere matematiğin derinliklerine inme, yeni teoriler keşfetme ve bilime katkıda bulunma fırsatı sunar. 6. Disiplinler arası Çalışmalar: - Matematik, pek çok farklı alanla uygulamaya sahiptir. Yüksek lisans programımız, öğrencilerin bu
alanlarla (örneğin, fizik, bilgisayar bilimi, ekonomi) entegre çalışmalar yaparak daha geniş bir bilgi tabanı ve uygulama yeteneği kazanmalarını sağlar. Bu, disiplinler arası projelere katkı sağlamak isteyenler için motivasyon kaynağıdır.
7. Kişisel Tatmin ve Gelişim:
- Matematiksel düşünme, soyutlama yeteneği ve problem çözme becerileri, bireysel tatmin ve
entelektüel gelişim açısından önemli olabilir. Yüksek lisans programımız, bu yeteneklerin daha da geliştirilmesi için bir platform sunar.
Sonuç olarak, matematik yüksek lisans programımıza katılmanın gerekçesi, bireyin profesyonel ve akademik hedeflerine, ilgi alanlarına ve kişisel gelişim arzusuna bağlı olarak şekillenir. Programımız, derinleşen bilgi, gelişen yetenekler ve genişleyen kariyer olanakları sunar.
Matematik doktora programımıza katılmanın gerekçesi ve motivasyonları, derinlemesine akademik bilgi edinme, araştırma yapma tutkusu, kariyer hedefleri ve bilimsel topluluğa katkıda bulunma isteği gibi çeşitli faktörlere dayanır. Matematik doktora programımıza katılmanın başlıca gerekçeleri ve motivasyonları:
1. Bilimsel Araştırmaya Katkı Sağlama:
- Matematik doktora programımıza, öğrencilere özgün ve yenilikçi araştırmalar yaparak bilimsel
bilgiye katkıda bulunma fırsatı sunar. Yeni matematiksel teoriler geliştirme, var olan problemlere çözüm bulma veya matematiğin diğer bilim dallarıyla kesişim noktalarında çalışma arzusu, doktora programımıza yönelten önemli motivasyonlardan biridir.
2. Akademik Kariyer Hedefleri: - Doktora derecesi, üniversitelerde ve araştırma enstitülerinde öğretim üyesi veya araştırmacı olarak
kariyer yapmanın ön koşuludur. Akademik dünyada ilerlemek, ders vermek, danışmanlık yapmak ve bilimsel araştırmalar yürütmek isteyen bireyler için doktora programı zorunlu bir adımdır.
3. Derinlemesine Uzmanlaşma: - Lisans ve yüksek lisans seviyelerinde elde edilen genel ve spesifik matematik bilgilerini daha da
derinleştirmek ve belirli bir alanda (örneğin, cebir, analiz, geometri) dünya çapında bir uzman olmak isteyenler için doktora programı idealdir. Program, öğrencilerin kendi alanlarında en ileri seviyeye ulaşmalarını sağlar.
4. Bağımsız Araştırma Yapabilme Yeteneği: - Matematik doktora programımız, öğrencilere bağımsız olarak karmaşık problemleri çözme,
araştırma yöntemleri geliştirme ve kendi çalışmalarını yönetme becerisi kazandırır. Bu, hem akademide hem de endüstride yüksek düzeyde araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) faaliyetlerinde bulunmak isteyenler için kritik bir motivasyon kaynağıdır.
5. Bilimsel Topluluğa Katılım: - Doktora süreci, öğrencilerin ulusal ve uluslararası matematik topluluklarıyla etkileşimde
bulunmasını, konferanslara katılmasını ve bilimsel makaleler yayımlamasını gerektirir. Bu, bilim dünyasında tanınan ve saygı gören bir uzman olma yolunda önemli bir adımdır.
6. Problemlere Derinlemesine Yaklaşım:
- Matematik, soyut düşünceyi ve derinlemesine analiz yapmayı gerektiren bir alandır. Doktora
programımız, bu yetenekleri en üst seviyeye çıkarmayı hedefler. Karmaşık ve çözülmesi zor problemlere tutkuyla yaklaşanlar için doktora eğitimi, bu ilgiyi tatmin edici bir şekilde sürdürebilecekleri bir ortam sunar.
7. Disiplinler Arası Araştırmalar ve Uygulamalar: - Matematik, birçok farklı bilim dalıyla iç içedir. Doktora programımız, öğrencilerin matematiği
biyoloji, fizik, ekonomi, bilgisayar bilimi gibi farklı disiplinlerde uygulama yeteneğini geliştirmelerine olanak tanır. Disiplinler arası çalışmalar yapmak isteyenler için bu, önemli bir motivasyon kaynağı olabilir.
8. Kariyer Olanaklarını Genişletme: - Doktora derecesi, sadece akademik alanda değil, aynı zamanda endüstri, teknoloji, finans ve devlet
kurumları gibi alanlarda da üst düzey pozisyonlara ulaşma fırsatı sunar. Araştırma ve geliştirme, veri bilimi, oyun teorisi, kriptografi, ve istatistik gibi alanlarda liderlik rollerine talip olmak isteyenler için doktora programımız, gerekli bilgi ve becerileri kazandırır.
9. Kişisel Tatmin ve Entelektüel Gelişim: - Matematiksel araştırma yapmanın getirdiği kişisel tatmin ve entelektüel gelişim, doktora
programımıza katılmanın önemli nedenlerindendir. Bilimsel merak, yaratıcı düşünme ve matematiksel problemlerin derinlemesine incelenmesi, doktora öğrencileri için motive edici unsurlar arasında yer alır.
Sonuç olarak, matematik doktora programımıza katılmanın gerekçeleri, kişisel hedefler, bilimsel tutku ve kariyer beklentileri ile şekillenir. Programımız, öğrencilere matematiksel bilgiye en üst düzeyde katkıda bulunma, uzmanlık geliştirme ve çeşitli alanlarda lider olma fırsatı sunar
Matematik ABD Eğitim programı sonrasında öğrenciler ne tür çalışmalar veya faaliyetler gösterebilir
Matematik yüksek lisans ve doktora programlarımızdan mezun olan bireyler, akademik dünyada ve çeşitli endüstrilerde geniş bir yelpazede kariyer fırsatlarına sahiptir. Bu mezunlar, sahip oldukları derinlemesine matematiksel bilgi ve yetkinlikler sayesinde farklı alanlarda çalışabilirler.Matematik Yüksek Lisans Mezunları Akademik ve Araştırma Odaklı Çalışmalar: 1. Araştırma Görevlisi veya Öğretim Görevlisi: 2. Araştırma ve Geliştirme (Ar-Ge): - Özellikle teknoloji, mühendislik, finans ve sağlık gibi sektörlerde Ar-Ge pozisyonlarında
çalışabilirler. Burada, matematiksel modelleme, veri analizi, optimizasyon ve simülasyon gibi becerilerini kullanarak yenilikçi çözümler geliştirebilirler.
3. Veri Bilimi ve Analitik:
- Büyük veri analizi, makine öğrenimi ve yapay zekâ gibi alanlarda çalışarak, veri bilimi ekiplerinde
yer alabilirler. Bankacılık, sigorta, telekomünikasyon gibi sektörlerde veri analisti veya veri bilimci olarak görev alabilirler.
Endüstri ve Uygulamalı Matematik: 1. Finansal Analist veya Aktüer: - Finansal kurumlar, sigorta şirketleri ve danışmanlık firmalarında finansal modelleme, risk analizi ve
portföy yönetimi gibi görevlerde çalışabilirler. Matematik yüksek lisansı, aktüerlik sınavlarına hazırlık için de güçlü bir temel sağlar.
2. Yazılım Geliştirme ve Teknoloji: - Matematiksel algoritmaların geliştirilmesi, kriptografi, optimizasyon yazılımları gibi alanlarda
çalışarak, yazılım mühendisliği ve teknolojik çözümler geliştirme alanlarında yer alabilirler. 3. Mühendislik ve Danışmanlık: - Enerji, inşaat, ulaşım gibi mühendislik alanlarında matematiksel modelleme ve analiz yaparak
mühendislik projelerinde danışmanlık yapabilirler. Eğitim ve Yayıncılık: 1. Eğitim ve Öğretim: - Liselerde veya özel eğitim kurumlarında matematik öğretmeni olarak çalışabilirler. Ayrıca,
matematikle ilgili kitaplar yazabilir veya eğitim materyalleri geliştirebilirler. 2. Bilimsel Yayıncılık ve Editörlük: - Matematikle ilgili dergilerde editörlük veya bilimsel yayıncılık alanında çalışabilirler.
Matematik Doktora Mezunları Akademik ve Araştırma Odaklı Çalışmalar: 1. Üniversite Öğretim Üyesi: - Üniversitelerde akademisyen olarak görev yapabilir, lisansüstü öğrencilere dersler verebilir ve
doktora danışmanlığı yapabilirler. Akademik kariyerlerinde kendi araştırma gruplarını kurarak, matematiksel araştırmalara liderlik edebilirler.
2. Araştırmacı veya Bilim İnsanı:
- Araştırma enstitüleri, devlet araştırma laboratuvarları veya özel sektörde ileri düzey araştırma
projelerinde liderlik edebilirler. Matematiksel araştırmaların yanı sıra, disiplinler arası projelerde de yer alabilirler.
Endüstri ve Uygulamalı Matematik: 1. Veri Bilimi Liderliği: - Büyük veri ve yapay zeka projelerinde liderlik yaparak, veri bilimi ekiplerini yönetebilir ve
stratejik karar süreçlerinde kritik roller üstlenebilirler.
2. Finans ve Ekonomi:
- Finansal kurumlarda, özellikle karmaşık finansal ürünlerin matematiksel modellemesi, risk analizi
ve algoritmik ticaret gibi alanlarda liderlik yapabilirler. Bankalar ve yatırım şirketlerinde üst düzey pozisyonlara ulaşabilirler. 3. Yüksek Teknoloji ve Mühendislik: - İleri teknoloji firmalarında, kriptografi, optimizasyon, yapay zeka ve algoritma geliştirme gibi
alanlarda çalışarak, yenilikçi teknolojilerin geliştirilmesinde liderlik edebilirler. Disiplinler arası Çalışmalar ve Uygulamalar: 1. Bilimsel ve Teknolojik Araştırmalar: - Fizik, biyoloji, bilgisayar bilimi gibi diğer disiplinlerle ortak projelerde çalışarak, matematiğin
farklı bilim dallarına uygulanmasına katkıda bulunabilirler. 2. Patent ve Fikri Mülkiyet Danışmanlığı: - Matematiksel yenilikler ve algoritmalar üzerine patent başvuruları ve fikri mülkiyet hakları
konusunda danışmanlık yapabilirler. - Özel Sektör ve Girişimcilik: - Özel şirketlerde yeni teknolojiler geliştirme, veri analitiği ve yazılım ürünleri yaratma.
- Yayıncılık ve Medya: - Bilimsel dergilerde editörlük, bilim yazarlığı ve medyada bilimsel danışmanlık.
Matematik yüksek lisans ve doktora mezunları, sahip oldukları kapsamlı matematiksel bilgi, analitik düşünme yeteneği ve problem çözme becerileri sayesinde, çok çeşitli sektörlerde başarılı kariyerler yapabilirler. Hem akademik dünyada hem de endüstriyel alanlarda önemli pozisyonlarda yer alabilirler.
Anabilim Dalı Programı |
Eğitim Dili | Program Açılış Tarihi |
Tezli Yüksek Lisans | Türkçe | 27.07.1993 |
Doktora | Tükçe | 13.02.1995 |
Tezli Yüksek Lisans | İngilizce | 26.03.2013 |
Doktora | İngilizce | 26.03.2013 |
Ön Değerlendirme |
Tezli Yüksek Lisans | Doktora |
Lisans Mezuniyet Notu | - | |
Yüksek Lisans Mezuniyet Notu | - | |
ALES Puanı: Sayısal | ≥ 55 | ≥ 55 |
Yabancı Dil Puanı | Dil sınavına girme şartı | ≥ 55 |
İngilizce Program için Yabancı Dil Puanı | ≥ 80 | ≥ 80 |
Yabancı Uyruklu Adaylar için Türkçe Dil Düzeyi | C1 (SDU TÖMER veya Yunus Emre Enstitüsü tarafından verilen Türkçe Dil Yeterlilik Belgesi) | C1 (SDU TÖMER veya Yunus Emre Enstitüsü tarafından verilen Türkçe Dil Yeterlilik Belgesi) |
Yabancı Uyruklu Adaylar için ALES Puanı (Eşdeğerliliği bulunan GRE, GMAT vb. sınavlar geçerlidir.) | ≥ 55 | ≥ 55 |
Sıralama Puan | Tezli Yüksek Lisans | Doktora |
ALES Puanı | %50 | %50 |
Yabancı Dil Puanı | %10 | %10 |
Mezuniyet Notu | %25 (Lisans) | %25 (Yüksek Lisans) |
Mülakat Sınav Notu | %15 | %15 |
Başarı Notu | ≥ 60 | ≥ 65 |
Anabilim Dalı Başkanı |
- Analiz: Reel analiz, kompleks analiz, fonksiyonel analiz gibi alanları kapsar.
- Geometri: Diferansiyel geometri, Kompleks Manifoldlar, Altmanifoldlar, Eğriler ve Yüzeyler Teorisi gibi konuları içerebilir.
- Topoloji: Cebirsel topoloji, Yapısal ve Algoritmik Çizgeler Teorisi, Topolojik Kombinatorik gibi dersleri içerir.
- Uygulamalı Matematik: Kısmi diferansiyel denklemler, sayısal analiz, optimizasyon gibi uygulamaya yönelik konuları daha detaylı ele alarak çalışabilirler.